De TU/e is een researchgedreven, ontwerpgerichte en ondernemingsgerichte
technologie-universiteit.
De TU/e zal zich de komende jaren als volgt positioneren :
TU/e is gebouwd op drie pijlers: onderzoek, ontwerpen
en ondernemerschap. De TU/e is een universiteit waarbij onderwijs in sterke
mate verweven is met onderzoek. Dit blijkt onder andere uit het grote aantal
promovendi dat ieder jaar de TU/e verlaat en uit publicaties in belangrijke
tijdschriften.
Bij het ontwerpen wordt technologische kennis gebruikt
om nieuwe oplossingen te bedenken voor uiteenlopende vraagstukken. Dit komt
o.a. tot uiting in de ontwerpersopleidingen en tijdens het OntwerpGericht
Onderwijs (OGO). De laatste pijler is ondernemerschap, want naast onderzoeken
en ontwerpen is het belangrijk dat ontwikkelingen toegankelijk worden voor
een breder publiek. Een belangrijk aandachtsgebied daarom in het onderwijs
op de TU/e. Essentieel is de sterke onderlinge verwevenheid tussen deze drie
pijlers.
De TU/e is gericht op het ontwikkelen en het maatschappelijk
benutten van technologie. De belangrijkste drijfveren daarbij zijn wetenschappelijke
nieuwsgierigheid én de behoefte maatschappelijk relevante nieuwe kennis te
ontwikkelen.
De TU/e kiest vooral die expertisegebieden als haar werkdomein,
waarop zij een internationaal vooraanstaande positie inneemt dan wel kan verwerven.
De TU/e profileert zich in de wereld als een Europese
universiteit. Het onderwijs aan de TU/e is onderzoeksgedreven en ontwerpgericht.
Het omvat bachelor-, master-, ontwerpers- en lerarenopleidingen, PhD-programma’s
en continuing education. De kwaliteit van onderwijs en onderzoek van de TU/e
dient te voldoen aan en wordt dus getoetst op basis van hoge externe, internationale
standaarden. Het beleid van de TU/e wordt met het oog op in- en externe verantwoording
gekenmerkt door toetsbare doelstellingen.
De TU/e wil met haar onderwijs en onderzoek vooral dienstbaar
zijn aan maatschappelijke sectoren met een hoge en/of snel toenemende technologie-intensiteit.
De TU/e biedt haar studenten en medewerkers een internationaal
en academisch - dat wil zeggen intellectueel prikkelend - studie- en werkklimaat,
dat inspireert tot brede persoonlijke ontwikkeling en maatschappelijk en cultureel
engagement.
De TU/e is organisatorisch meer dan de som der delen.
De afzonderlijke onderdelen werken samen aan en binnen een gemeenschappelijk
beleidskader. Om de onderlinge verwevenheid van onderzoek, ontwerpen en onderwijs
te kunnen waarborgen ligt de verantwoordelijkheid voor deze activiteiten bij
het gezamenlijk Bestuurlijk Overleg van het College van Bestuur en de decanen
van de faculteiten. (Uit: Strategieschets 2002-2006: Internationaal concurreren
en samenwerken, zomer 2002).